منتديآت للبنآت فقط |~
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديآت للبنآت فقط |~

مرحبا بكـ يا زائر في منتدى منتديآت للبنآت فقط |~ مـنۈۈره يا الغـلآ كلــــــه ~

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

نفسي اتغير

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
دعاء حلمي
* عضوه فعآله . . ] ~
*     عضوه فعآله . . ] ~
دعاء حلمي

انثى
المزاج : رايقة

نفسي اتغير Empty
مُساهمةموضوع: نفسي اتغير   نفسي اتغير Emptyالثلاثاء فبراير 09, 2010 8:19 pm

نفسى اتغير اعمل ايه
انا نفسى اتغير ...انا عايز اغير من نفسى ... انا مش عاجبنى نفسى كدة . انا تايه وحيران فى نفسى... هذه عبارات كثير يقولها الشباب كل يوم لنفسه. اْو لصديق مقرب اليه.. لكن المشكلة ان الكلام اسهل بكثير من الفعل.. يعنى الشاب او الفتاه .. تفضل تقول هذا الكلام لنفسها او لنفسه..بس يفضل كما هو محلك سر:: ولا يتحرك للا مام ولا للخلف.. بس يا ترى هما بيساْلوا نفسهم هما عايزين ايه؟ وازاى يتغيروا؟ كلها اسئلة بس الشاطر اللى يقدر يجاوب عليها فعليا.التغير شئ مش سهل ولا صعب .. بس شئ عايز ارادة وصبر.وكمان هدف اما مك .. علشان تتغير علشانه .. فيه ناس بتتغير مع حال الدنيا.. ساعات بيبقوا كويسين جدا وساعات بيغلطو كتير ..ودول فعلا يحتا جون للنصيحة لكى يتغيروا للاحسن طبعا.. وفيهشباب بيتغير علشان مستقبله.. بمعنى يغير من نمط حياته لتحقيق المزيد من النجاح فى الدراسة والعمل.. وهم من نطلق عليهم شباب < 10 على 10>...وفيه شباب :فنكى:يعنى الروش بيحب يغير من صديقته او زميلته الله اعلم .. وهم فى الغالب يوصفون با نهم شباب فاضى كل تفكيره اللعب وبس.. والله يكون فى عونهم. وفيه شباب بيغير من نفسه علشان الناس اْو اهله عا رفين انه بتغيره دة يبقى احسن واْ فضل ليه.. ودة تغيير نافع بمعنى ينفع صاحبه.. وفيه شباب بيسمع كلام ناس قصدهم السوء ويغير من نفسه لكن للاْسواْبس هو مش دارى .. وهم الشباب يسمع الكلام وينفذه دون تفكير.علشان تغير من نفسك للاْحسن طبعا.. اْقعد مع نفسك وبس.. واْساْلها انا عايز اتغير فى ايه؟ واتغير ليه؟ وللا حسن ولا للا وحش.؟ ويا ترى التغير دة هيفيدنى ولا يضرنى.؟ ومتنساش ان التغيير محتاج لصبر ولهدف كويس طبعا.. وكمان لازم تكون فعلا محتاحة.. يعنى مش تغيير من نفسك كل يوم.. على الفاضى والمليان.. وصدقونى التغير للا حسن سهل بس بارادتك انت... ولو عايز تفضل زى ما انت .. خليك.. بس متنساش حاسب نفسك كل يوم.. وشوف انت كدة صح ولا غلط.. بس بعدما ما تقارن نفسك بالشباب الذين حوا ليك.. الشباب النا جح.. مش اْل مقضينها على القهوة طول اليوم.. ولا تنسى ان هناك الكثير من مشاهير الزمن القديم بجميع المجالات والتخصصات غيروا انفسهم ومن طريقة تفكيرهم وتعاملهم فى الحياة.. ووصلوا لاْعلى الدرجات فى الحياة.. وحا ولوا انتم كمان تبقوا زيهم.. احسن ما نقول ان القطار فا تنا ومش عارفين نعمل ايه.. الفرصة لسة فى ايديكم
ايه رايكم لما نتغير بس للاحسن؟
ونشجع بعض ان احنا نبقي كويسين
يعني نبدا نتخلص من الحاجات اللي احنا كنا بنعملها وعارفين انها حرام وتغضب ربنا
ونبدا نشجع بعض
يالا قولوللي افكاركم
مستنية الردود
http://dodoo17@ymail.com
دق التحيه قدامك سعوديه
* عضوه فضيه . . ] ~
*     عضوه فضيه . . ] ~
دق التحيه قدامك سعوديه

انثى